105. – 2017. november 7.

Az orosz gazdaság fele leamortizálódott

Az orosz Számvevőszék és a Gazdasági Fejlesztési Minisztérium vitája a beruházások gyorsítását illetően.

Anasztaszija Baskatova /Анастасия Башкатова/

a „Nyezaviszimaja Gazeta” gazdasági rovatának vezető helyettese

 

Oroszországban a beruházások visszaesése az elmúlt 3 évben 12 %-os volt. A Gazdasági Fejlesztési Minisztérium (GFM) szerint 2020-ra ezt a csökkenést visszapótolják. A Számvevőszék ezt az előrejelzést vitatja, mivel nem talált egyetlen érvet sem Maxim Oreskin /Максим Орешкин/ miniszter intézményénél, mely megalapozná a gyorsulást. A tárgyi eszközök amortizációja pedig elérte az 50%-ot, néhány iparágnál ennél is többet.

szamvevoszek

Hogy a vállalati eszközállományt teljesen megújítsuk, legkevesebb 25 évre lesz szükség Foto: PhotoXPress.ru

 

Az új központi költségvetés tervezetét vizsgáló számvevőszéki revizorok álláspontja lesújtó: sok gazdasági mutató, melyet a Gazdaságfejlesztési Minisztérium az elkövetkező három évre  kalkulált, teljesen megalapozatlan.

Például – mint a Számvevőszék megjegyezte – a beruházások növekedési előrejelzése további indoklást igényel.

A GFM szerint az alaptőke-emelések dinamikája a 2016-os esés után 2017-ben 4,1% -os emelkedésbe vált, 2018-ban  4,7%,  2019-ben  5,6%, 2020- ban 5,7% lesz.

A Rossztat /Росстат: orosz állami statisztikai hivatal. a ford./ friss adatai szerint a beruházások visszaesése Oroszországban nem 2013–ban kezdődött – ahogyan azt korábbi jelentések állították – hanem 2014-ben. 2014-től 2016–ig a beruházások csökkenése kb.12% -os volt. Amennyiben valóra válik a GFM prognózisa, ezt a visszaesést Oroszország már 2020-ra kompenzálja. Sok szakember nem ért egyet ezzel a számítással. […]

Az auditorok arra hívják fel a figyelmet, hogy „a rendelkezésre álló pénzügyi források nem elegendőek a beruházások erőteljes növeléséhez a magánszektorban”. Szintén kevés a remény további hitelforrások felhasználására. A hitelfelvételi aktivitást negatívan befolyásolja a bankok passzivitása: nem kívánnak kockázatos adósokkal kapcsolatba kerülni. A külső konjunktúra szintén változó.

A Számvevőszék szakemberei szerint ugyanakkor a tárgyi eszközökbe való beruházás elengedhetetlen feltétele a befektetett eszközök növelésének. A Számvevőszék jelentése szerint „2013 óta a tárgyi eszközök növekedésének csökkenése figyelhető meg, miközben az amortizáció igen magas – 2016-ban a gazdaság egészében 48,7% -os volt”. Az auditorok felhívják a figyelmet arra is, hogy 2001 óta növekszik a tárgyi eszközök értékcsökkenése, immár tartósan 40% fölött van. […]

A helyzet az oktatásban és az egészségügyben a legsúlyosabb. „Az értékcsökkenés magas foka ellenére (2016-ban 49,4% és 56,9% ), a megújulási mutató (az év során üzembe helyezett tárgyi eszközök aránya a tárgyi eszközök év végi összértékéhez) alacsony, és az utóbbi időben fokozatosan csökken” – írja jelentésében a Számvevőszék. A Rossztat adatai szerint a megújulási mutató 2016-ban az oktatásban 2,5%, az egészségügyben 2,2% volt.

Amikor az éves megújulási mutató 4% -ot tesz ki, az azt jelenti, hogy a tárgyi eszközök megújításához berendezések, épületek esetében 25 évre van szükség. 3% -nál ez az idő 33 évre, 2% – nál 50 évre hosszabbodik.

Az Plehanov Orosz Gazdasági Egyetem docense, Vlagyimir Kolmakov /Владимир Колмаков/ a „Nyezaviszimaja Gazeta” számára nyújtott magyarázata szerint „az átlagszámok elfedik az amortizáció magas fokát egyes vállalatok és területek esetében”. A termelési kapacitások kihasználatlansága egy sor tevékenység esetében részben csökkenti a feszültséget, ugyanakkor ez csak önigazolás, nem egy megalapozott gazdasági stratégia – mondja a szakember.

Ráadásul Kolmakov szerint a Rossztat adatai nem teszik lehetővé a megújulás minőségének értékelését. „ha leselejtezünk egy 1970-es gyártású szerszámgépet, és azt ugyanolyan „újjal” helyettesítjük, lehetséges-e modernizálásról beszélni? Természetesen nem.” Ezért a megújítás és a modernizálás fogalmak messze nem fedik egymást.

Bár  –  mint a szakértő mondja – a mezőgazdaság most vezető ágazat úgy a megújítást, mint a modernizálást illetően. Fellelhetők a technológiai megújulás jelei a feldolgozóiparban. A probléma az, jegyzi meg a szakértő, hogy gyakran külföldi technológiákra és berendezésekre történik a csere.

Ivan Andrijevszkij /Иван Андриевский/, az Orosz Mérnöki Kamara első elnökhelyettese szerint „ami a hadiipari komplexumot, az atomipart, az olaj és gázipart illeti, az élmezőnyben vagyunk”. „Az ipar más területein azonban el vagyunk maradva” – jegyzi meg. A szakértő szerint mindez növeli többek közt a baleseti kockázatokat.

 

http://www.ng.ru/economics/2017-10-18/1_7097_iznos.html

 

Na ne kacagtassák a vipienjeinket[1]!

Kirill Martinov (Кирилл Мартынов)

a Novaja Gazeta politikai rovatának szerkesztője

vpn

Pjotr Szaruhanov / „Novaja Gazeta”

Megszűnt a vita arról, hogy milyen legyen az internet Oroszországban, mondhatni hadüzenet nélkül. Az államférfiak legalábbis szilárdan meg vannak győződve arról, hogy a „net” szuverén, a különleges szolgálatok számára átlátható és teljességgel cenzúrázott kell, hogy legyen. Olyan formán, hogy kommunikálni kizárólag az őrnagy elvtárson keresztül lehessen, mint a régi szép időkben. Amikor a társadalom ezzel kapcsolatban enyhe felháborodással reagál s felháborodott hivatkozások tűnnek elő az alkotmányra, akkor a bajkeverőket a nemzetközi tapasztalatokra hivatkozva hallgattatják el. Állítólag az Egyesült Államokban is figyelték a Netet, amint arra Snowden rámutatott, azt meg, hogy Kínában és Észak-Koreában mi a rend, Önök is tudhatják. Lám, a mi Roszkomnadzorunk[2]sem akar lemaradni.

Az elmúlt hét elején széles körben tárgyalták a hírt, miszerint a hatóság mégis csak blokkolni akarja a facebookot. Egy ilyen lépéshez a törvényi alap már két éve rendelkezésre áll, hiszen az amerikai szociális háló nem is próbál olyan látszatot kelteni, hogy be akarná tartani az oroszországi törvényhozásnak a felhasználók személyi adatainak szuverén megőrzésére vonatkozó rendelkezéseit. Vagyis nem adja át oroszországi joghatóság alá meghatározatlan számú felhasználójának személyes adatát, és nem biztosít hozzáférést ezekhez az adatokhoz a különleges szolgálatoknak.

Parlamenti képviselőink ugyanilyen, különbséget tenni nem képes gondolkodásmódjának áldozatává vált korábban a LinkedIn – a világban elég népszerű, Oroszországban azonban nem túl kívánatos szakmai kapcsolatok hálózata. A LinkedIn-t blokkolták, de ez a hálózat működésén szinte észre sem vehető, mivel az alkalmazás mobil eszközökről elérhető, levél értesítések az oldalról megkaphatók, az adatbázishoz pedig browsert alkalmazva  bármely iskolás által ismert módszerrel hozzálehet férni – proxi-n keresztül.

Nem rostálódott meg az „örökre blokkolt” Rutracker[3] közönsége sem, és egyelőre úgy néz ki, mintha a Roszkomnadzor legfőbb küldetése az oroszok netes tudásának fejlesztése lenne. A bürokratáknak hála, az egyszerű emberek megtanulták, mi az az anonimiser, proxi és Tor (öt évvel ezelőtt ezek igen szűk szakmai körben ismert fogalmak voltak). A legelszántabb honfitársaink az összes kütyüjüket rácsatlakoztatták a fizetős amerikai és európai VPN hálózatokra, és ezzel felkészültek bármilyen tiltásra. A Roszkomnadzor tevékenysége tulajdonképpen reklám kampány volt az e szolgáltatásokat nyújtó külföldi cégeknek.

A második cenzúra-kezdeményezést a múlt héten a Minkomszvjaz[4] tette – a Messenger felhasználók személyazonossága – beleegyezés nélkül való – megállapíthatóságának rendjéről van szó, valamint az üzenetek továbbításának korlátozásáról. A minisztérium által publikált tervezetből az következik, hogy a messengerek tulajdonosait kötelezik, hogy kössenek speciális szerződést a szolgáltatókkal – elsősorban a hálózati kapcsolat működését biztosító szolgáltatókkal arról, hogy utóbbiak a messengerek használatát előfizetőnként felderítik, ily módon a felhasználók azonosíthatóvá válnak.

A Minkomszvjaz eljárása nem csak árt a messengerek imidzsének, de ráadásul bonyolult a kivitelezhetősége, ezért a nemzetközi társaságok ezeket a követelményeket nem fogják teljesíteni, tehát blokkolják majd őket. Még egy dokumentum szolgál alapul az üzenetküldő szolgáltatások felhasználói által „a közlemények ellenőrizetlen továbbításának” megállítására– hivatalosan ez a levélszemét (spam) elleni harc jegyében történik.

A Net szabadságának felszámolásával összefüggő kulcsfontosságú események november 1. után fognak bekövetkezni –, amikor hatályba lép a blokkolásokat megkerülő módszerek blokkolásáról rendelkező törvény. Akkor bizony, ahogyan az interneten  régebben mondták, biztosítsd be magad VPN-nel és rendezkedj be minél kényelmesebben. Szórakoztató látvány tárul elénk: az állam egyidejűleg fog harcolni saját polgárai, a technológiai fejlődés és a józan ész ellen.

 

https://www.novayagazeta.ru/articles/2017/10/02/74041-ne-smeshite-nashi-vipieny

 

[1] VPN: „Virtual Private Network” Ennek használatakor a számítógépünk csak a VPN szerver felé forgalmaz, így az esetleg minket sújtó webolda- korlátozások kikerülhetőek – web proxy  használata nélkül is.

[2]   Roszkomnadzor: Szövetségi szolgálat a hírközlés-, információs technológiák- és tömegkommunikáció felügyeletére

[3] Rutracker: a legnagyobb orosz nyelvű torrent oldal, virágzó fájlmegosztó közösséggel.

[4]   Minkomszvjaz Rossziji: Az Orosz Föderáció hírközlési- és tömeg kommunikációs minisztériuma

 

Részlet Konsztantyin Remcsukov /Константин Ремчуков/

a moszkvai „Nyezaviszimaja Gazeta ” főszerkesztőjének

2017.szeptember 25-i interjujából.

K Remcsukov

Echo Moszkvi, Különvélemény (Особое мнение)

riporter: Olga Bicskova (Ольга Бычкова)

 Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin kormányzókat mentett fel. A felmentés okai a közvélemény számára ismeretlenek.

[…]  Tulajdonképpen miért is kellene magyarázkodnia? „Én vagyok a döntéshozó”. És kész. Vagyis a meghozott döntések okainak átláthatósága minimális.

Mert mit is jelent a  politika, többek közt a gazdasági politika, befektetési politika, nemzetközi politika kiszámíthatóságát? Ez a motiváció és a döntési mechanizmusok átláthatóságát jelenti.

Már említettem, hogy Janet Yellen az USA Federal Reserve System (szó szerint „ Szövetségi Tartalék Rendszere”, az Amerikai Egyesült Államok központi banki rendszere. a ford.) elnöke tevékenységét kibővítette azzal, hogy az összes ülés jegyzőkönyvét kötelezően nyilvánosságra hozzák, hogy az azokat olvasó emberek, függetlenül a meghozott döntésektől (emelkedik vagy csökken az alapkamat) értsék, miféle indokok alapján dönt a  Szövetségi Tartalék Rendszer, s ennek megfelelően tervezzék jövőjüket.  Emiatt bizalommal fordulnak a dollárhoz, s így a dollár lesz a tartalék valuta. Így bármiféle butaságot is állít  bárki, hogy „lám, mennyi dollárt nyomtattak”, a dollár kereslet magas, veszik a dollár alapú értékpapírokat, s ez a FED felelőssége. Egy ország kormánya és vezetése felelős azért, hogy a néppel, a politikai struktúrákkal való ilyenfajta kapcsolattartás útján a politika kiszámítható legyen. Ha ez nincs, a „stabilitás és kiszámíthatóság” fogalma teljességgel leegyszerűsödik, s egyetlen ember hatalomban maradására redukálódik.  Ameddig ő van a hatalomban, addig stabil a rendszer.

Vagyis a stabilitás az, ha Putyin folyton a hatalomban van.

Valójában a normális stabilitás – garantált rendszeres választások, melyek során a lehető legbecsületesebb módon megválasztanak valakit. Stabil szabályok mellett. S nem fontos, kinek a kezében van a kormányrúd. Ez a stabilitás. Nálunk a stabilitás más: amikor Putyin lelép a színről (s ez a pillanat eljön), a stabilitás elillan, s azonnal megjelenik egy új stabilitás? Nem jelenik meg. Ez Oroszország problémája, az, hogy Putyint körülvevők minden úton módon igyekeznek elérni, hogy Putyin a hatalomban maradjon, mert számukra az utána következő szituáció bizonytalan. […] Ebből viszont az következik, hogy a mozgatórugóik, céljaik egyáltalán nem esnek egybe az állami érdekekkel.

A fiatal Putyin maga tett említést erről. Azt mondta, hogy a végrehajtó hatalom, az ügyészi- és erőszakszervezetek feletti egyetlen  ellenőrzési lehetőség az, ha tudják, hogy négyévenként hatalomváltás van, országos, területi, városi, s olyanok jönnek, akik megkérdezik, hogy mit is csináltál eddig.  Az ezektől az új emberektől való félelmet, hogy kiderítik, mire is használtad a felhatalmazásodat – mondja a fiatal Putyin (valamikor 2000 táján)  – a normális emberek normális logikája diktálja.

Ha azonban valaki 17 évet van hatalomban, s környezete ugyanennyit, akkor sok minden olyasmit követ el, amit nem szeretne, ha valaki látná.

Ezért azt szeretném, ha a vezetési stílus megváltozna, nyíltabb, átláthatóbb, elvibb lenne. […]

 Arról, hogy az orosz kormány az utóbbi években igyekezett ellenőrzése alá vonni a Tudományos Akadémiát

A Szovjetunióban az akadémikusok szabadabbak voltak mint ma. A Szovjetunióban az akadémikusok önálló hatalommal és befolyással rendelkeztek, olyan hogy a hatalom valakit kitett vagy betett volna nem létezett. A legemlékezetesebb példa erre, amikor a KB határozatot hozott hogy Szaharovot fosszák meg az akadémiai tagságától, már az elnökség is úgy szavazott, hogy a KB elállt a követelésétől, mert féltek hogy a Közgyűlésen elbukik a kezdeményezésük. Tehát Brezsnyev alatt Szaharovval szemben…Akkor az akadémikusoknak volt önbecsülése…most az Akadémia átalakítása folyik, beosztott, tudományügyi hivatalnokok részlegévé alakulnak át…A harc nem is tudományos kérdések körül forog, hanem a néhány évvel ezelőttre kialakult intézményi ingatlanegyüttes, tehát vagyonkezelési és hasznosítási ügyek körül. Egy-egy könyvelő válik vezető hatalommá…az akadémiai rendszer válsága szembetűnő és elszomorító, mert a tudományos eredményeknek a gazdasági életbe való konvertálása, ami másutt erős, nálunk elenyésző…

Szerintem a túlságos ellenőrzés árt a tudománynak, annak tekintélyének, szabadság érzetének, ami rendkívül fontos a tudományos kutatások számára, mert az egész modern civilizáció az egyetemek függetlenségével kezdődött, amikor a Sorbonne-on megkezdték a szabad művészetek oktatását a XIV. században, amikor először került a középpontba az ember.   Az egész reneszánsz innen indult ki, amikor nem az Isten a kutatások  tárgya, hanem az ember. S nem az Isten kapcsán, hanem önmaga miatt.  Ez a szabadság, az egyetemek autonómiája igen fontos bölcsője az európai civilizációnak. Véleményem szerint Oroszország az európai civilizáció része. Ugyanakkor nálunk, ha egy tanár nem az előirt előadást tartotta meg, elbocsátás fenyegeti. S ez most már eljutott az akadémikusokig. […]

A banki csődhullám okairól, melyet többek közt a központi bank pénzszűkítő politikája idézett elő

Egy sor intézményi probléma áll fenn, amelyek gátolják az üzleti élet normális fejlődését, többek közt a bankszektorét. A szabad vállalkozói tevékenységet akadályozó tényezők között, melyek az intézményrendszer fejletlenségéből következnek, nagyságrenddel több tényező játszik szerepet, mint a drága pénz. Hiába jutsz olcsó pénzhez, ha a bűnözők szerepe nem csökken, akik megzsarolnak, „védelmi” pénzt kérnek, kiszorítanak a piacról… Ha a főügyész arról beszél, ha Putyin azt mondja a Föderáció Tanácsa előtti éves beszédében, hogy az üzletemberek elleni eljárások 75% -a a nyomásgyakorlásról szól, melynek során  vállalkozásaikat lenyúlják az erőszakszervezetek, ami után egyetlen ügy sem jut bírósági szakaszba. Számít az mindeközben, hogy olcsó vagy drága a pénz? Hogy 8,5% vagy 2% az alapkamat? […]

https://www.youtube.com/watch?v=U6xcr4a949c

 

Oroszország harmadik az újonnan felderített AIDS esetek számában Dél-Afrika és Nigéria után

Borisz Pokrovszkij / Борис Покровский /

az AIDS elleni harc és megelőzés Föderális Tudományos-módszertani Központja igazgatójának (Föderális AIDS Központ) beszámolója

 

Az Állami Statisztikai Hivatal /Росстат/ adatai szerint tavaly  17,5 ezer ember halt meg AIDS-ben. Ennek figyelembe vételével a fertőzöttek száma 10%-kal nőtt, s ebben az évben 20 ezren vagy többen fognak elhalálozni benne. A helyzet az Uralban, a Volga menti területeken valamint Szibériában a legsúlyosabb. A legutolsó adatok szerint a fertőzés mára több, mint 50% -a heteroszexuális kapcsolat útján, férfiak és nők között terjed. A homoszexuális férfiak kapcsolatából eredő fertőzés az összes fertőzések 1-2%-a.

„Jelenleg kb. 900 ezer olyan egyértelműen fertőzött van, akik még nem haltak meg – mondja Pokrovszkij. Összesen ez idáig több mint egy millió esetet regisztráltunk, amelyek közül 250 ezren haltak meg a megfigyelés 30 éve alatt. Ahhoz, hogy senki se haljon meg többé AIDS-ben, minimum arra van szükség, hogy antiretrovirális kezelést kapjanak. A költségvetés egyelőre 300 ezer ember kezelését teszi lehetővé, ezért csak azokat kezelik, akiknek a legrosszabbak az immunitás-mutatói, vagyis azokat, akiket az AIDS kifejlődése fenyeget. Természetesen pontosan ez okozza a fő problémát. Mindenütt csak bizonyos számú betegnek elég gyógyszer áll rendelkezésre. Megjelennek azonban az újonnan fertőzöttek, csak a múlt évben kb. 100 ezer fő, ezért aránytalanság lép fel a gyógyításra szorulók és a költségvetésben tervezett gyógyszerellátás között.”

Pokrovszkij szerint az Orosz Föderáció költségvetése 2019-ig  nem tervezi az AIDS fertőzöttek finanszírozásának növelését..

 

https://www.nn.ru/community/gorod/main/rossiya_vyshla_na_3e_mesto_po_chislu_novykh_sluchaev_s[i]pida_posle_yuar_i_nigerii.html

 

Magnyitszkij

A kanadai parlament felállva ünnepli Szergej Magnyitszkij börtönben megölt jogász feleségét és fiát. Kanada 30, a Magnyitszkij ügyben érintett orosz állampolgár ellen vezetett be szankciókat, amit hasonló orosz ellenszankciók követtek https://echo.msk.ru/news/2085870-echo.html

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s